tisdag, mars 05, 2013

Inte än i Marrakech





Asalama Leikum!


Som sagt så om några dagar flanerar (eller rättare sagt går raskt) jag igen på Marrakech gator...

Väninnan befinner sig redan i Marocko, igår i Essauoira. Fick veta att det regnade och var kallt, BRR. I Marocko kan man verkligen frysa! Hoppas det är hyfsad varmt, när jag kommer till den röda staden. Ska försöka hinna väääldigt mycket under de tre dagarna jag är där. Inspiration, bilder, jobb, hitta fler duktiga hantverkare, som kan hjälpa mig att förverkliga mina små idéer, shopping, besök på det vackra Jardin Majorelle och häpnadsväckande Hotell La Mamounia, för att väninnan har inte sett dessa vackra platser. 


Sist regnade det också en del, som ni ser i bilden, blött och blankt på marken. Föredrar trots allt att åka redan såhär tidigt på våren, så man orkar vara aktiv, då det inte är allt för varmt. På sommarmånaderna stiger ju termometern ända till +50 grader. Då är känslan som i en Sauna.





Marrakech  Medina 2012 (vattenförsäljare med den stora hatten)                                             




















































Jag rekommenderar varmt ett besök i den otroligt vackra trädgården Jardin Majorelle. Platsen ägdes av den bortgågna Yves Saint Laurent. Efter att han lämnade jordelivet 2008, så har hans aska spridits i den vackra gården med de stooora kaktusarna. I trädgården befinner sig även en berbermuseum, vilket jag tänker besöka denna gången.

















































Foto: Liisa






































Otroligt skönt att sätta sig ner en stund och supa in den härliga atmosfären
Det finns även ett jätte fint Café i trädgården.
Med detta önskar jag er God Natt!  Hyvää yötä! (= God natt på mitt modersmål)












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!