tisdag, mars 19, 2013

Hennahänder





Ingen fest utan hennahänder

Den flera hundraåriga traditionen med hennamålning lever starkt kvar i Marocko. Ingen kvinna ska gå på någon fest, viktigare resa eller besök utan hennamålade händer och fötter. Unga kvinnor dekorerar sina kroppsdelar med vackra mönster och med en tidskrävande precision och perfektion. Ett ordentligt jobb gör att målningen sitter länge, upptill några veckor.

För en marockanska är hennamålade händer och fötter inför bröllopet lika viktig, som de stylade naglarna eller vackra frisyren för oss i väst. Men man målar inte med henna bara för utseendets skull, utan även för den magiska skydden mot onda makter, som hennan anses ge. 

I mina unga år i Marocko, undrade jag ofta, varför min svärmor och andra speciellt de äldre kvinnorna färgade handflatorna och fotsulorna med henna på ett sätt som jag tyckte inte var så vackert. De helt enkelt kletade med hennan. Då förstodde jag inte magiken med hennan, den skulle förhindra onda makter att tränga sig in i huden.  Den sägs även vara hälsosam och svalkande mot huden.






Hennamålning på Jamal El Fna  (i ficklampans sken)  Foto: Liisa












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!