måndag, april 22, 2013

HEMMA HÄR HEMMA DÄR + SAUNA JA SAUNAVIHTA





Har ni också era rötter och själar utspridda lite här och där liksom jag? Jag är absolut hemmahemma här på landet i västsverige - rötterna har hunnit bli väääldigt långa på 32 år. Jag sådde en rotväxt tidigt även i Marocko och där känner jag mig rätt bekväm och hemma där med. Men den allra djupaste roten är nog fortfarande i min lilla by i norra Finland. Barn- och ungdoms roten växer spikrakt ner i myllan!  Men jag älskar mitt rotsystem idag - känner mig inte det minsta rotlös i alla fall. Hemma överallt, fantastiskt!!

Bläddrade lite gamla bilder här och nu längtar jag hemmet i Finland! Här kommer en liten orsak  varför jag älskar sjöar... Denna lilla vackra sjö intill huset (som du ser i bilderna) var våran lekplats både sommar och vinter och nu är det som en vacker levande tavla och en  ögonfröjd, med alla dessa färgskiftningar och stilla rörelse som den bjuder, dag och natt.
































Foto: Liisa





I dessa två bilder är det exakt samma perspektiv.  En dag- och en nattbild.  Här i polcirkeln blir det ju ingen natt på sommaren i den bemärkelsen, att det skulle bli mörkt. Solen går inte längre ner än så här. När jag var liten och bodde här i norr, så trodde jag att det är ljust överallt i världen på sommarhalvåret!:-)
































Foto: Liisa

































Underbart vackert, eller hur? Här kan man verkligen se hur samma vy förändras, förändras och förändras till oändlighet, bara under ett dygn och man blir aldrig trött att se på detta, inte om man är funtad som jag iaf:-)








Foto: Liisa











Härlig kvällsdimma på åkrarna. Och de underbara Midsommarrosorna, som vi även brukar    ha i en vacker vas inomhus. Det är som pricken över iet, när man efter veckostädningen kan  plocka en bukett från egna trädgården!  Här råder växtzon 5, så man får välja noga vilka växter man planterar. Det är inte så att jag kan ta med skott från Göteborg och tro att de tar sig här uppe, nix. Samtidigt älskar jag dem traditionella växterna, som vi alltid har haft runt husen - som dessa rosor, liljor av olika slag, marguriter, spireor, humle osv. Men som i den här öppna miljön är de stora grönytorna och närheten till sjön det mest vackra och charmiga. Då behövs det inte överdrivet med blommor och växter. 





























































Foto: Liisa





























































Jag vill verkligen inte ta äran för den välskötta trädgårdsplättan och för de jämna fina gräsmattorna (även om jag här kör gräsklipparen). Det är min kära syster i Finland som gör hästjobbet både sommar och vinter. Som ni förstår så älskar hon trädgårdsarbete och är  PEDANT;-)





Foto: Liisa

































Kaffe- och glasspaus på verandan:-) Det är så ljuvligt att sitta här! Sommarluften är på nåt sätt så mjuk här i norr. Och det fläktar härligt från sjön, vilket även gör att vi inte störs av mygg och kan sitta stilla utan att fäkta. (Det gör man annars ofta i dessa breddgrader:-)






































Foto: Liisa













Den härliga lilla strandbastun har blivit målat och uppfräschat utvändigt förra sommaren. Med faluröd färg så klart! Och knutarna fortfarande vita som alltid i dessa gamla hus. Dörren fick bli svart och det blev så snyggt!
Psst! Ni alla vet väl att Finland är Sauna -land. Här bastas det hej vilt både sommar och vinter!
Dessa gamla strandbastun slår inget  - det blir otroligt go värme i dem. Och det bästa är att man kan hoppa i sjön mellan varven.







Foto: Lånad från google




























































Vi även piskar och plågar oss med en bunt av björkkvistar ("vihta" på finska)! ...Vilket är sååå skööönt!:-) 







Foto: Lånad från google




























Björkkvistarna  buntar och binder vi  ihop på sommaren. Vi gör så många att det räcker över vinterns bastande. Då tar vi en torr knippe och lägger den i vatten, så den mjukas upp. Mmmm, vilken härlig doft det sprids i hela bastun då.  MÅSTE UPPLEVAS!  Nu vill jag bastaa och jag har ingen saunaa här!!








Foto: Liisa







  


Jag gillar inte öl, men de som gör det, säger att det smakar aldrig så gott som efter sauna!







 Dags att skynda mig till söta barnbarnen!


 Ha en mysig måndag alla fina!












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!