onsdag, maj 08, 2013

MITT I GÖTEBORG




































Idag har regnet öst ner i Göteborg och i min lilla by. Men det har varit många underbart fina och soliga dagar sista veckan. Häromdan så var jag ju i Göteborg med min kamera och knäppte en hel del bilder i centrala Göteborg. Hoppas att ni tycker om att se några av dem.
Den här fontänen ligger i Bältespännarparken i början på Avenyn. På vintern är det en konstgjord isbana på platsen i stället.   Höger på bilden befinner huvudentrén till Trädgårdsföreningen, som är en  väldigt väldigt stor 1800 -tals park med stora grönområden, historiska byggnader och maffiga gamla träd. Där finns Rosariet med 1500 olika sortens rosor och Palmhuset och många bänkar att sätta sig ner i. I parken anordnas även olika evenemang. Fantastiskt att Göteborg har en sådan idyllisk och vacker oas, en verklig andningshål, mitt i stan. 
































































Här står jag fortfarande på samma ställe, vände mig om bara, för att fota Stora teatern.


































































Fortfarande på samma ställe, nu vänt mot Kungsportsplatsen...



































































...och här mot avenyn. Kungsportsavenyen som i min mening är lite tråkig plats trots många restauranger, cafeer och handeln. Men förbättring är i sikte. Det finns  många planer för att göra paradgatan trevligare, mysigare och vackrare.





































Här har jag flyttat mig lite närmare Kungsportsplatsen och jag är inte ensam att fota:-)



































Ungefär såhär såg det ut i hans lins, kan jag tänka mig:-)












Då traskar jag vidare, för att knäppa några bilder ståendes på Kungsportsbron ...




































Jobbade faktiskt i den vita delen av huset förr i tiden, typ 15 år sedan. Vi jobbade med medicinska marknadsundersökningar mot hela världen, så det var tjejer och killar från många olika länder på den arbetsplatsen. Jag jobbade på den finska avdelningen och pratade med de finska doktorerna dagarna långa. Ibland tog jag turen även till Finland för att göra "face to face" intervjuer med de trevliga läkarna. Det var skôj, som man säger i Göteborg:-) Fina minnen.














Och här har vi då Kungsportsplatsen, där spårvagnar och bussar stannar, för att släppa ut folk som ska t ex till Saluhallen, som ligger vänster om hotell Avalon (kolla poolen där uppe på taket, till höger om Avalon skylten ) här bakom, eller till den långa Kungsgatan som ligger en liten bit bort parallellt med gatan här, eller kanske till NK huset som är en stenkast från hållplatsen. Kungsportsplatsen är naveln till hela centrala Göteborg. Härifrån promenerar du lätt åt alla håll och kanter. 


































































Här gick jag över till andra sidan Vallgraven...




































Då ser man Storan från andra hållet.




































Under bron är två stycken Paddan båtar parkerade. Båtar som verkligen tillhör Göteborgs sommarbild, då de åker flera turer om dan fullproppad med turister eller Göteborgare som vill se sin stad från en annan perspektiv. 





































Och de vita måsarna tillhör Göteborgs bilden så klart de också, där de flyger över kanalen...





































... och för att sedan duka ner i vattnet...
































































... eller sätta sig på kanalkanten, som alla andra:-) 


































Bara sitta och njuta av vattnet och livet på den...
































Alla bilder i inlägget: Liisa




























... och utsikten mot vackra Trädgårdsföreningen på andra sidan av kanalen.




Återkommer snart med lite mer bilder om Göteborg.
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!