torsdag, maj 09, 2013

RENSA TAKRÄNNOR OCH LYSSNA NÄR NATUREN GROR


































































God morgon torsdag sommar fåglarna och alla er!! Jag älskar att vakna till sommarmorgon!
Man kan riktigt höra när det gror där ute och nästan se med blotta ögat när skotten blir längre och större. Var en sväng ute i trädgården, där det är lite fuktigt idag, men varmt och skönt. Och alla dessa underbara fåglar! Ni tycker nog att jag är helt korkad, men jag ääälskar detta! I samma stund när jag skriver här, så hör jag även grannens gäss med sin trumpetande läten och det påminner mig om tranorna.  Jag kommer ihåg när jag som liten följde min pappa till våra stora åkrar, för att titta på de anländande tranorna. Precis så som de anländer till Hornborgasjön, så anlände de till våra åkrar varje vår. Så klart inte så många som till fälten vid Trandansen i Hornborgasjön, där det kan finnas tiotusentals tranor samtidigt, men väldigt många i alla fall för att fastna i liten flickans hjärna.  Det var en häftig syn! Har aldrig varit i Hornborgasjön, men ska nog dit nästa vår med mina barnbarn, kom jag på nu!!:-) Det måste man uppleva någon gång i sitt liv!






































Mina älskade pioner har stuckit ut sina huvuden ur mullen och ser så stolta ut med sina röda halsar.






































Även denna otroligt snabbt växande buske, vars namn jag nu plötsligt tappade bort (kommer snart ihåg) skjuter ut sina skottar höger och vänster. Klippte ner buskarna här om dan helt och hållet, men snart är de stora igen med maffiga dekorativa blad. Tänkte flytta några skott till andra sidan trädgården med. Det blir en fin avgränsning på sommaren mellan min och och grannens tomt. 
Denna växt tyckte även min mamma väldigt mycket om, så det är inte så konstigt att den faller även mig i smaken. Det är ju sådant vi ärver!:-)



























































I dagens schema är bland annat att måla dessa stolarna svarta, för att matcha det övriga på altanen och mitt gula hus! Takrännorna ska också tömmas och rensas idag. När man bor intill en skog, så fylls ju de under nolltid. 
Ska snart hämta en liten hjälpreda, en liten 2,5 årig söt skatt, som också han älskar att påta i trädgården.








Alla bilder i inlägget: Liisa


























































Denna sista bild är tagen förra våren. Rabatten är lite fräschare nu och med en annan stenkant.
(Måste påpeka för detta är inte snyggt!)







Ha en jätte fin torsdag och glöm inta att njuta av det vackra!















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!