lördag, oktober 05, 2013

ifni



































Mycket nostalgi idag!





Hej alla vänner där ute! Det var inte igår.... Men livet rullar på som vanligt här. Hösten har anlänt och allt är i sin ordning. Man jobbar en del och tar hand om sina nära och kära, tränar lagom, promenerar mycket och suger in den härliga höstluften, donar och fixar, gör boet lite varmare och mysigare och  tänder en massa levande ljus så klart, för det hör ju hösten till. 


I ett par dagar har jag hållit på och flyttat ett förråd, där jag förvarar bland annat lite saker från butiken, som jag hade innan.  Förrådslokalen skulle byggas om till bostäder, så jag fick ett annat bås (splitter ny), att flytta lådorna till. Ska bland annat förvara stylings prylarna där, prydligt och lätt åtkomligt, vilket är A och O för att jobbet ska flyta friktionsfritt.

När jag höll på och packa upp i kartonger, som hade varit oöppnade sen jag stängde min butik för ett par år sen, så hittade jag några cd -skivor med bilder från affärsresor till Marocko och bilder från butiken!
Och blev nästan tårögd. Jag är inte den typen som fastnar i det förflutna precis, utan lever i nuet och blickar framåt, men idag blev jag såå nostalgisk!!





































Det var så mycket färg och värme i butiken.





































Man var tvungen att lägga mycket tid och kraft med att placera saker efter färger för att inte trötta ut ögat, för vi hade mycket prylar, både textilier och keramik i alla regnbågens färger:-)













I början var butiken helt marockanskt - alla varor var direktimporterade från Marocko.

Vi var verkligen före Montazami med tofsar!;-) Det hade vi i  kuddar, i burkar och skålar och styckvis i alla möjliga färger och storlekar.



































Denna gamla byrå med lådor, hade jag målat med färger som återkommer ofta i Marocko. Matchade så fint med dessa fina och häftiga burkar och den söta turkosvita servisen på hyllan där.




































Dessa  fina glas är såå perfekta att servera glöggen i! Eller mynta te så klart - vilket vi ofta serverade till kunderna:-)

































Nu skulle dessa brickor vara supermoderna igen, för koppar och mässing tar ju mycket plats igen - det är ju den hetaste trenden nu. Och nu får man lov att blanda olika metaller! Vilket lyfter, tycker jag.


































Ni anar inte huuur mycket tid jag la, att hänga kedjorna från taket (satte en galler ovanför innertaksplattorna, där jag hängde kedjorna ifrån) för att hänga tofflorna, så som de ofta hänger i souken i Marocko. Hängde även alla lyktor och lampor  på samma sätt, så det var många många sena kvällar där jag hängde i taket. Brukar kalla mig för övrigt för klätter apa:-)

Bilden på väggen är från Marrakech. "Öppningen" i väggen (där bilden sitter i) kom till, för att jag var tvungen att skära bort gipsskiva, som hade skadats efter att jag hade knackat bort kakelplattor, som satt på väggen. Det var nämligen en nagelstudio i lokalen innan jag tog över stället och de hade ett handfat mot väggen där. Det tog ett par dagar för mig att fixa detta "nyckelhål" på väggen. Skar gipsskivan med en mattkniv, så det var en del trix!;-)























Denna tid funderade jag ofta på, att man kunde ha varit importör för enbart fina korgar, för det var lite bristvara då. Men nu finns det ju gott om korgar i alla möjliga former, färger och storlekar hos olika leverantörer.












Sen hade vi ju vårt Tema -rum som vi kallade det för. I början såg det ut på detta sätt. Där hade vi många mysiga kvällar i olika teman.































I Marocko är ju sofforna oftast placerade på detta sättet, runt hela rummet.




















Kassa disken var vit när jag fick den av en vän som hade haft den i sin klädesbutik i många många år. Jag piffade till det med färg och kakelplattor och massa "guldspikar", vilka jag dekorerade även bordet (som du ser en skymt av i bilden), dörrar och vissa andra möbler med. Fick en liten spikmani där då, hehe.

Dörröppningen (som ledde till Tema -rummet) dekorerade jag med gipsdekorationen som min dotter handlade in i Marocko på en av sina affärsresor dit. Kommer ihåg när jag sa måtten i telefonen då hon befann sig i Marrakech eller Casablanca. När leveransen väl anlände i Göteborg hade gipsbågarna gått sönder i massa bitar, så jag fick limma och spackla på plats. Men det blev fint till slut.










I lådorna i disken låg alla dessa härliga örhängen och smycken. 











Ni som inte har sett en sockertopp innan, så var så god! I mina unga år har jag handlat in många sådana i Marocko. Där dricks det mycket te med mycket socker i! Och en vanlig present, när man gick bort till vänner, var just en sockertopp. Mysigt.










Ja, nu har man gjort en liten nostalgitripp - så fantastiskt med bilder, man kan drömma sig tillbaka en liten stund. Viktigt att inte göra det för länge bara, för det är nuet som gäller, eller hur mina vänner? 



Hoppas att ni finner lite inspiration!

Ha en riktigt fin och mysig lördagskväll!


KRAM












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!