tisdag, april 02, 2013

Tillbakablick till Marrakech




SÅ VAR DET APRIL. Solen skiner, men det är fortfarande kallt. Jag skulle definitivt vara ute och fixa massa ärenden, men jag sitter och bläddrar i bilder, som jag tog när jag nyligen var i Marrakech - mycket roligare! Här får ni se några av bilderna - tyvärr med dålig skärpa.





 

























Att göra pläd i Marocko, är en killsyssla. Mannen väver de tunnare tygen, kvinnor gör mattor - i regel i alla fall. Innan man börjar väva, måste man göra garn. Mannen i bilden var verkligen höjdare på det. Man såg att han hade gjort det ett antal gånger, så smidigt gick det. Cigaretten i mungipan och med en van hand, visade han hur plädet kommer till. I för sig inget nytt för mig, för att jag har vävt redan i unga år i Finland. Det är säkert därför jag uppskattar även detta handarbetet så himla mycket!

Även väninnan fick en liten lektion. Hon var jätteduktig!:-)


Foto: Liisa



















































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!